Περιγράψτε τις πιο χαρακτηριστικές ζυγιές.

Γκάιντα – Νταχαρές

Μακεδονία, η γκάιντα παίζει μελωδία και ο νταχαρές ρυθμική συνοδεία. Επίσης χαρακτηριστικός και ο συνδυασμός λύρα–νταχαρές.

Τσαμπούνα – Τουμπί

Κυκλάδες και νησιά ανατολικού Αιγαίου (Χίος, Ικαρία κ.α.). Η τσαμπούνα παίζει μελωδία και το τουμπί τη ρυθμική συνοδεία.

Ζουρνάδες – Νταούλι

Ηπειρωτική Ελλάδα. Ένας ζουρνάς παίζει μελωδία και ο άλλος κρατά ίσο. Σε Ρούμελη και Πελοπόννησο χρησιμοποιούνται δύο μικροί ζουρνάδες με ένα μικρό σχετικά νταούλι, ενώ στη Βόρειο Ελλάδα οι ζουρνάδες είναι μεγαλύτεροι.

Λύρα – Νταούλι

Κυρίως στη Βόρειο Ελλάδα από τους πρόσφυγες της ανατολικής Θράκης. Είναι συδνεδεμένη με πανάρχια δρώμενα, όπως τα αναστενάρια.

Λύρα – Τουμπί

Κυρίως στα νησιά του Αιγαίου και την ανατολική Κρήτη

Λύρα – Λαγούτο

Κυρίως στην Κρήτη και τα Δωδεκάνησα (Κάσος – Κάρπαθος). Το λαγούτο μπήκε στη ζυγιά στις αρχές του 20ου αιώνα.

Βιολί – Λαούτο

Η πιο χαρακτηριστική ζυγιά της νησιωτικής Ελλάδας. Το βιολί από τον 17ο αιώνα εκτοπίζει όργανα, όπως η λύρα και η τσαμπούνα, ενώ το λαούτο συνοδεύει ρυθμικά και αρμονικά (ίσο), αντί για τα όργανα τουμπί και ταμπουρά.

Βιολί – Λαγούτο – Σαντούρι

Στη θαλασσινή Ελλάδα. Το σαντούρι παίζει μελωδικά αλλά και συνοδευτικά μέρη. Χρησιμοποιήθηκε ευρύτερα μετά τη μικρασιατική καταστροφή.